יום ראשון, 30 באוגוסט 2020

מיקרו:ביט - שיעור מספר 1 - מה זה מיקרו:ביט? (Micro:bit 1#) / דביר

המיקרו:ביט הוא בקר (controller) שניתן לתכנת בקלות בכמה שפות (הבולטות ביניהן הן פייתון שמאפשרת תכנות "אמיתי", ותכנות בלוקים, שבו נתמקד כעת כיוון שהוא פשוט ומאפשר ביצוע פרויקטים רבים בפשטות).

נתחיל מהיכרות עם הבקר:




זהו שרטוט של הבקר – משני צדדים. (השרטוט המקורי באנגלית - מופיע כאן)

נוכל לזהות כמה מאפיינים חשובים:

  • חיבור USB (בשרטוט השמאלי למעלה) – בו נשתמש על מנת להעלות קוד שיצרנו, וגם בדרך כלל כמקור מתח (הבקר יכול לקבל מתח או מהמחשב או מסוללה. בפרויקטים פשוטים נשתמש במחשב כדי לספק חשמל למיקרו:ביט).
  • כפתור איפוס (בשרטוט הימני למעלה) – מריץ מהתחלה את התוכנית שנמצאת על הבקר. 
  • קלט: דברים שאנו יכולים באמצעותם לקבל מידע "מבחוץ" על מנת לדעת כיצד לפעול – מצפן, מד נטיה, 2 כפתורים (מימין ומשמאל ללוח הלדים). בנוסף המערכת מסוגלת למדוד את טמפרטורת המעבד שלה ואת רמת האור. 
  • פלט: הדרך של הבקר ליידע אותנו על מה שקורה בתוכו – נורות לד. 
  • חיבורים נוספים בתחתית הבקר – עבור קלט\פלט נוסף (אפשר לחבר עוד נורות, מנועים, חיישנים וכד'). 

בנוסף, יחד עם הבקר הגיעו עוד כמה דברים:
  • בית סוללה (מתאים ל-2 סוללות AA אך מגיע בלעדיהן) – בו לא נשתמש בשלב זה.
  • 5 "תנינים" – חוטים עם צבתות בקצה שיכולים להתחבר אל היציאות של הבקר (גם בהם כרגע לא נשתמש). 
  • כיסוי לבן לבקר (נראה כיצד לחבר אותו בהמשך) 

(אלו הדברים שהגיעו בערכה שלנו. יש ערכות שונות עם רכיבים שונים - שימו לב מה אתם מזמינים)

מה שמיוחד בבקר הזה הוא שיש לו כמה חיישנים שמובנים בתוכו וקבוצת נורות לד ודברים אלו מאפשרים ליצור פרויקט שלם מבלי לחבר אותו לשום דבר נוסף. 

אז מה עושים עם הבקר הזה?

קודם כל, נחבר את הבקר עם כבל הUSB למחשב (הצד הצר מתחבר לחיבור הUSB והצד הרחב למחשב).

נשים לב שליד חיבור הUSB נדלקת נורת חיווי כתומה. זה אומר שהבקר מקבל חשמל.

תכנית ברירת מחדל (התכנית הזו רצה אם לא העלנו שום תכנית לבקר):

נהפוך את הבקר (כך שנסתכל על הצד עם נורות הלד). נשים לב שהן מתחילות להבהב, ולאחר מכן מופיעה האות A ואז חץ שמצביע על הכפתור A. נלחץ עליו ואז תופיע האות B וחץ שמצביע על הכפתור השני – B, ונלחץ גם עליו. לאחר כמה שניות יופיע הכיתוב "SHAKE" ("לנער") – ננער את הבקר.

לאחר שניערנו את הבקר, יופיע משחק, ובו עלינו להביא את הנקודה שלא מהבהבת אל הנקודה המהבהבת. איך עושים את זה? פשוט מאוד – מטים את הבקר והנקודה גולשת לפי כיוון ההטיה.

לאחר שתצליחו כמה פעמים להגיע אל הנקודה – הבקר יכתוב: "GREAT! NOW GET CODING!"

(מעולה! עכשיו בואו נתכנת!). 


אגב, אם צרבתם כבר קוד על המיקרו:ביט ותרצו להחזיר את הקוד המקורי - תוכלו להוריד את הקוד המקורי מכאן ולהעלות אותו על המיקרו:ביט. 

בשיעור הבא נראה איך מתכנתים את הבקר... 

2 תגובות:

הערות? הארות? יש לך משהו חשוב לספר לכולם? שאלות?

נשמח לשמוע!

(התגובה תפורסם בהקדם בכפוף לאישור מערכת מייקינג)