יום רביעי, 1 בספטמבר 2021

הכרות ראשונית עם LilyGo E-paper

בסדרת ה LilyGo יש מספר מוצרים שניתן לתכנת ולהתאים לצרכינו, חלקם ואולי אפילו רובם - מבוססים ESP32. היום בחרתי להכיר את ה E-paper מסדרת ה LilyGo. מדובר בעצם במסך שמסוגל להציג תמונה, טקסט או נתונים בגווני אפור - ללא צריכת אנרגיה כלל!
הטכנולוגיה של ה E-paper עושה שימוש בדיו אמיתי שצובע את הפיקסל וכל עוד לא עשינו שינוי בתצוגה - הפיקסל נשאר צבוע מבלי לצרוך חשמל כלל. גם אם ננתק לחלוטין את הסוללה - המסך ימשיך להציג את התמונה או הטקסט שלנו. מהסיבה הזאת, ה E-paper מתאים לכל ישום שנרצה בו חיסכון משמעותי בחשמל מצד אחד ומהצד השני - ישום בו לא נצטרך שינוי תדיר בתצוגה. לדוגמא: לוח שמציג את מזג האוויר לא דורש שינויים תדיריים ועל כן, רק השלב של המעבר והעדכון של מזג האוויר פעם ביום - יצרוך חשמל.

את התכנות של ה E-paper עשיתי היום בעזרת תכנת הארדואינו. לקחתי את הדוגמא המובנית ונעזרתי בה בשביל לגרום ללוח להציג שתי תמונות שמתחלפות כל 5 שניות (בזבוז אנרגיה עצום בשביל ה E-paper אבל זה רק בשביל הדוגמא...). 

מוכנים להתחיל? 

תחילה נוריד את תכנת הארדואינו, אם היא עדיין לא מותקנת לנו על גבי המחשב. תוכלו להיעזר במיני-מדריך הזה או פשוט להוריד את התכנה מכאן. לאחר ההורדה, התקינו את התכנה. שימו לב לאשר לתכנה בסיום ההתקנה את התקנת הדרייברים!

בשלב השני תצטרכו לעדכן את הלוחות כך שיתאימו ללוחות מסוג ESP32. הסברנו איך לעשות את זה כאשר עבדנו עם ה M5stick-C plus

מה נשאר? 

להגדיר הכל נכון בתכנת הארדואינו, להוריד את הספריה הנכונה ולהעלות את הקוד... לא שיחקתי עם כל ההגדרות ולא בדקתי שאלו ההגדרות המדויקות (בתכל'ס זה עובד...) אבל 3 הגדרות תהיו חייבים להגדיר נכון: 

1. הגדרת הלוח
2. הגדרת PSRAM
3. הגדרת הפורט

E-paper LilyGo Arduino

בהגדרת הלוח בחרתי ב "ESP32 Dev Module". (זה לא יתאפשר אם לא עדכנתם את הלוחות שלכם בשלב הקודם). בהגדרת ה PSRAM בחרתי ב Enabled. שימו לב שברירת המחדל זה Disabled. אם לא תשנו את ההגדרה הזאת - הארדואינו יאפשר לכם להעלות קוד ל E-Paper אולם לא יקרה כלום! 
בנוסף לשתי הגדרות חשובות אלו - תצטרכו כמובן להגדיר את הפורט. אצלי, כמו שניתן לראות בצילום המסך, הפורט זוהה כפורט שמחובר אליו ה E-paper והייתי צריך לנחש מה הפורט הנכון. יש כמובן דרך אלגנטית יותר... 

בלוח הבקרה בוחרים בבלוטוס' והתקנים אחרים. גוללים למטה להגדרות קשורות ובוחרים ב"התקנים ומדפסות". מסתכלים מה הפורט שתופס ההתקן שלכם. כדי להיות בטוחים - תוכלו לנתק אותו מהמחשב ולראות שהוא "נעלם" מרשימת ההתקנים שלכם. 


במקרה שלי ניתן לראות שהוא תופס את COM13 ואם הייתי מנתק אותו הייתי רואה שההתקן הספציפי הזה היה נעלם. 

לאחר שסיימנו להגדיר את הפורט, נשאר לנו להתקין את הספריה של ה E-paper. כדי להתקין את הספריה נכנס לדף ה Github של ה E-paper ונוריד קובץ ZIP של הספריה. 



לאחר שהקובץ ירד, נכנס למנהל הספריות של הארדואינו ונבחר בקובץ ה ZIP שהורדנו הרגע: 


שימו לב לבחור בקובץ שהורדתם הרגע. אל תפתחו אותו, אל תחלצו אותו, בקיצור - תנו לתכנת הארדואינו לעבוד קצת... :-)

ועכשיו? 

עכשיו נשאר רק להעלות את הקוד... 

תוכלו להוריד את הקוד מכאן. חלצו אותו ופתחו את קובץ הארדואינו elul. שאר הספריות המקומיות שבקובץ ה ZIP חייבות להיות יחד עם קובץ הארדואינו באופן שהארדואינו יוכל "לקרוא" להן ולהשתמש בהן. 

לאחר הפתיחה, תוכלו לראות את שאר הספריות בלשוניות יחד עם קובץ הארדואינו: 


 ואם עד כאן הכל עבר לכם חלק - נשאר לכם רק לעשות העלאה... 

וככה זה אמור לצאת: 


בהצלחה!!

בפעם הבאה נסביר איך ממירים תמונה לשפה שה E-paper יכול להבין... 

תגובה 1:

  1. תודה על הפוסט. האם המסך יכול להציג טקסט בעברית ולא רק תמונה?

    השבמחק

הערות? הארות? יש לך משהו חשוב לספר לכולם? שאלות?

נשמח לשמוע!

(התגובה תפורסם בהקדם בכפוף לאישור מערכת מייקינג)