יום שני, 22 ביולי 2019

הדפסה בחומר גמיש (Flex PLA)

אתחיל מהסוף - לא הצלחתי להדפיס בחומר גמיש. ניסיתי "רק" כמה עשרות שעות בשתי מדפסות שונות וללא הצלחה, לפחות לא משהו שהייתי מגדיר באופן ברור כהצלחה. חשוב לציין שההדפסה בחומר גמיש היא איטית מאד ביחס לחומרים אחרים ולכן גם ההתנסות לוקחת המון זמן. לפעמים לקח שעתיים או יותר בכדי להבין שההדפסה נכשלה.

ההתנסות הראשונה שלי היתה עם פילמנט Flex PLA של חברת ColorFabb. לפני שנה הדפסתי איתו בהצלחה כמה דברים. כעת, כאשר ניסיתי לשחזר את ההצלחה - נתקלתי בכמה קשיים...

התחלתי עם הגדרות בסיסיות סבירות:

מדפסת: אולטימייקר 3
פילמנט: 2.85 מ"מ ColorFabb
מהירות הדפסה: 25 ממ"ש.
טמפ' מיטה - 80 מעלות (על פי ההוראות שעל הפילמנט)
טמפ' אסטרודר - 240 מעלות (על פי ההוראות שעל הפילמנט)
המודל: אטם לפעמון ואקום (מודל שלי, פשוט מאד וללא תמיכות).

את ההדפסות הראשונות עשיתי ללא Brim. ה Flex PLA לא מסתדר עם שיוף כמו ה PLA הרגיל ולא רציתי להדפיס דברים מיותרים שבסוף אצטרך לעבוד כדי לנתק מהמודל.






הניסיון הראשון ללא ה Brim נכשל כישלון חרוץ: ההדפסה ניתקה והמדפסת המשיכה להדפיס "על יד" המקום. בהמשך - המדפסת המשיכה להדפיס חומר לתוך עצמה וכאשר גיליתי את זה, הדיזה והבלוק כבר היו מכוסים בפילמנט שחור גמיש.

לאחר שההדפסה הראשונה נכשלה - באופן טבעי הוספתי Brim. גם זה לא עבד: בשלב כלשהו של ההדפסה ה Brim עצמו הלך והתעוות וההדפסה ניתקה ממקומה.

בהמשך ניסיתי כנראה הכל:

1. כיילתי שוב ושוב את המיטה. אני מניח שזאת לא הבעיה מכיוון ש PLA הדפסתי לפני ואחרי ללא שום בעיה...
2. בדקתי האם ניתן להוריד טמפרטורה של האקסטרודר כדי לשפר את ההדפסה. כאשר הדפסתי בטמפרטורת הדפסה נמוכה יותר, החומר יצא פחות טוב מהדיזה. מסתבר שהוא אכן צריך הדפסה בטמפרטורה גבוהה יחסית.
3. טמפרטורת מיטה - ניסיתי טמפרטורה סטנדרטית של 60 מעלות (על אף שהיצרן של הפילמנט ממליץ על טמפרטורה גובהה יותר), ניסיתי 65,70,80,85 מעלות ומתוך יאוש אפילו טמפרטורה של 100 מעלות... כלום.
4. ניסיתי למרוח דבק סטיק על המיטה. זה נתן את התוצאה הכי טובה למשך כשלוש שעות עד שגם ההדפסה הזאת נכשלה...
5. מבחינת קירור שכבות ניסיתי הכל: ללא קירור שכבות, קירור שכבות רגיל, קירור שכבות החל מהשכבה הרביעית, קירור שכבות החל מהשכבה הרביעית על 60% ועוד...

בקיצור - אחרי לפחות 20 ניסיונות כושלים, החלטתי לנסות את הדוגמית של פילמנטק. החומר של פילמנטק מגיע בעובי 1.75 מ"מ כך שהייתי צריך לבחור במדפסת אחרת ולא יכולתי לבצע ניסוי עם משתנה אחד, כמו שהיה ראוי:

מדפסת: Easy Threed nano
פילמנט: 1.75 מ"מ פילמנטק
מהירות הדפסה: 25 ממ"ש.
טמפ' מיטה - ללא...
טמפ' אסטרודר - 190 מעלות.
מודל: כפכף מיניאטורי שהורדתי מכאן (האטם יצטרך לחכות לפעם אחרת. הוא דורש שטח הדפסה נרחב שה Easy threed nano לא מסוגלת לספק. כמובן שאין שום ערך לאטם כאשר הוא לא במידה הנכונה...).

ההתחלה היתה נראית מזעזע. נראה שהמיטה לא היתה מכויילת עד הסוף. ראוי לציין שזו הפעם הראשונה שהדפסתי במדפסת הזאת ללא ראפט (Raft) והייתי קצת סקפטי לגבי התוצאות. ההדפסה המשיכה להתקדם והיתה נראית דווקא בסדר אולם השכבה העליונה קרסה לתוך הרווחים של האינפיל (15%). מצד שני, המודל חייב להיות עם אינפיל נמוך יחסית כדי לשמור על גמישות!


ניתן אולי לשפר עם קירור שכבות או הגדלה של אחוז ה infil. במדפסת ה Easy Threed אין קירור שכבות ובהמשך אבדוק את החומר ב MakerBot כדי לראות האם קירור שכבות אכן יתן את הפתרון.

בינתיים, הדפסתי גם את הכפכף השני ואת הרצועות ובעזרת מיני אזיקון ונגיעה של טוש אקרילי - הכנתי זוג זעיר של כפכפים.


בקיצור - יש עוד המון מה ללמוד ולהתנסות עם החומר אבל עושה רושם שהפילמנט של פילמנטק הרבה יותר קל להדפסה מהפילמנט של ColorFabb על אף שהפילמנט של ColorFabb קיבל נקודת פתיחה טובה בהרבה עם מיטה מתחממת, מדפסת איכותית ומדויקת בהרבה, קירור שכבות, כיולים אוטומטיים ועוד ועוד...





עדכון: 

חזרתי לפילמנט של colorfabb וניסיתי את ההגדרות האלו:

טמפרטורת מיטה: 80
טמפרטורת אקסטרודר: 250
מהירות: 25 ממ"ש
ריטרקשיין: ללא.
קירור שכבות: 20%, מהשכבה השניה.

ועוד משהו אחד קטן:

הכנסתי את הפילמנט לתנור אפייה, על מצב טורבו, 100 מעלות למשך שעה.


התוצאה היתה מצוינת: הדפסה חלקה, infil מושלם, Brim צמוד ואפקטיבי:


כמו שאתם רואים, ה Infil 15% יצא מצוין, אפילו בקירות.

האם זה אומר שהבנו את הבעיה? בהחלט. הבעיה היתה לחות שהפילמנט ספג והפכה אותו לבלתי ניתן לשימוש.
האם הבעיה נפתרה? לא... לאחר ההדפסה, ניסיתי הדפסה חוזרת וחזרתי להדפסות הגרועות שבתחילת הפוסט. כנראה שהאפייה בתנור יבשה את השכבות החיצוניות של הגליל ואילו הפנימיות נותרו פגועות. הפיתרון יהיה אולי אפייה ארוכה יותר, אם כי, לא בטוח שגם זה יעזור.. אולי אפייה לפני כל הדפסה?...

בקיצור - אם גם אתם הסתבכתם והגליל שלכם לא חדש וטרי - תחשדו בלחות.













אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הערות? הארות? יש לך משהו חשוב לספר לכולם? שאלות?

נשמח לשמוע!

(התגובה תפורסם בהקדם בכפוף לאישור מערכת מייקינג)