יום ראשון, 28 בינואר 2018

יצירת קובץ STL מסריקת CT - חלק א'

בעולם יש כבר לא מעט אנשים שיוצרים קבצי תלת מימד מסריקות CT. הפוטנציאל הוא עצום ובפרט בתחום של שחזור רקמות עצם או רקמות אחרות שיש להתאים באופן מיוחד. ברגע שיש לרופא סריקת CT ומדפסת תלת מימד מתאימה - הוא יכול ליצור דגם מדויק להפליא של הרקמה.

למרות שיש תכנות מקצועיות לשם כך, ניתן לעשות את זה גם בחינם. זה טיפ טיפה מורכב אבל שווה להכיר. 

בתור התחלה, מורידים את תכנת 3D Slicer

שימו לב! כרגע (28.01.2018 / 13:10 שעון ישראל) יש תקלה בהורדה של התכנה וניתן להוריד אותה מהקישורים הזמניים באתר. מקווה שבהמשך זה יסתדר. 

לאחר ההורדה וההתקנה נכנסים לתוכנה: 



אז אחרי שיש לנו תכנה שמאפשרת צפייה ועריכה של קבצי CT - נשאר לחפש קבצי CT.... מניסיון - זוהי מלאכה לא קלה: תזכרו שאנחנו צריכים קובץ תלת מימד של CT, לא סתם תמונה. קבצי ה CT נקראים DICOM. אם יש לכם במקרה קובץ DICOM אתם יכולים לנסות ולהשתמש בו. אחרת - ממליץ להשתמש, לפחות בשביל התרגול והלימוד הראשוני, בקבצי הדוגמא של התוכנה. לשם שימוש בקבצי הדוגמא, לחצו על File ואחר כך על Download Sample Data: 


מתוך שלל הדוגמאות, בחרו ב CTBrain:



בחלונית השמאלית העליונה ובשתיים התחתונות, תוכלו לראות את הסריקה מזוויות שונות. בגלילת העכבר על כל תמונה תוכלו לשנות את ה"פרוסה" בה אתם צופים. שימו לב ששלושת החלונות הם שלוש זוויות שונות של אותה הסריקה. במקרה שלנו מדובר ב "CT ראש": בתמונה העליונה משמאל אנו רואים את הראש במבט על, בתמונה התחתונה מימין אנו רואים את הראש במבט אחורי / חזית ובתמונה התחתונה משמאל אנו רואים את הראש בפרופיל. המשחק בחדות והזום הוא אינטואיטיבי ופשוט ואחרי שקצת דיפדפתם ושיחקתם - ניתן לעבור לשלב הבא...



בשלב הבא, נציג את המודל בחלונית הימנית עליונה. נלחץ על Volume Rendering כמו בתמונה:


עכשיו נשאר לנו ללחוץ על העין הקטנה ולשחק עם סליידר של ה shift כדי להגיע למצב הנכון מבחינתנו: להציג את עצמות הגולגולת:



כעת, נעבור למצב עריכה ונעבד עיבוד אחרון את המודל לפני היצוא שלו:



נבחר OK בחלונית שתפתח לנו:



ונבחר בצבע Bone, עצם:


לאחר הבחירה בצבע הנכון, ניגש לעיבוד של המודל. נלחץ על Threshold Effect ונכוון את כמות ה"עצם" הנכונה:


אל תשכחו ללחוץ על Apply בסיום הפעולה. כעת, אנו מוכנים לעבור לשלב הבא של הלבשת האפקט על המודל:


פעלו לפי סדר השלבים המתוארים בתמונה. שימו לב שלאחר כמה שניות של חישוב (זה עלול לקחת קצת זמן..) המודל בצד ימין של המסך משנה את צבעו.

השלב הבא הוא יצוא של מודל STL:


לחצו על Save ובחלונית שתפתח בחרו באפשרות STL כמתואר בתמונה. בחרו את שם הקובץ ואת המקום בו תרצו לשמור את הקובץ ולחצו Save.

כעת הקובץ שלכם נשמר במקום בו בחרתם שהוא ישמר אך הקובץ אינו מוכן להדפסה עדיין. הוא מכיל שברי חלקיקים מרחפים ודברים שלא תרצו להדפיס (שימו לב למשל לחלקיקים הקטנים שמסומנים בחץ האדום):


אז מה שנשאר לנו לעשות זה רק לנקות קצת את הקובץ ועל כך בפעם הבאה...


מעבר ליצירת קובץ STL מסריקת CT - חלק ב'

תגובה 1:

הערות? הארות? יש לך משהו חשוב לספר לכולם? שאלות?

נשמח לשמוע!

(התגובה תפורסם בהקדם בכפוף לאישור מערכת מייקינג)